Menstruatiecyclus

Wist je dat professionele vrouwenatleten hun training afstemmen op hun cyclus? Dat doen ze niet zomaar. Doorheen je cyclus heb je op sommige dagen meer energie dan op andere dagen. Leer hier meer over de verschillende fasen van je cyclus, hoe ze je humeur beïnvloeden én hoe lang een menstruatiecyclus precies duurt.
Leestijd:
2 min.
Witte menstruatiecup voor groene achtergrond
Denk je dat je misschien PMDD hebt? Wil je hier meer over leren? Volg de webinar "PMDD: de 4 fasen van je menstruatiecyclus" op zaterdag 20 april (3 plaatsen beschikbaar) of woensdag 24 april (5 plaatsen beschikbaar). Alle informatie vind je hier.

Hoe lang duurt je menstruatiecyclus? 

Je menstruatiecyclus start op de eerste dag van je menstruatie en loopt tot de eerste dag van de volgende menstruatie.

Gemiddeld duurt een menstruatiecyclus 28 dagen, maar er zijn weinig vrouwen die een gemiddelde cyclus hebben. Je cyclus kan variëren van 21 tot 35 dagen.

85% van de vrouwen heeft niet de standaard "normale" hormonale cyclus van 28 dagen

Duurt je cyclus langer of korter? Bespreek dit dan met je huisarts of gynaecoloog. 

De verschillende fasen van de menstruatiecyclus 

Fasen van de menstruatiecyclus

Hieronder leggen we de verschillende fasen van de menstruatiecyclus uit. Het zijn er 4. We beginnen met de menstruatie. 

Wil je toch meer diepgaande informatie? Dat kan! Leer meer via de 'Period Academy'.

Fase 1: Menstruatie (2-6 dagen)

De eerste dag van je cyclus begint op de eerste dag van je menstruatie. Dit komt door het dalen van oestrogeen en progesteron. Het zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies afbreekt. Dit is je bloeding. 

Menstruatiefase aangeduid en hormoonschommelingen doorheen de menstruatiecyclus

Hoe kan je je voelen?

Menstruatieklachten kunnen ervoor zorgen dat je tijdens deze periode extra rust nodig hebt: weinig energie, krampen, opgeblazen gevoel, … 

Tips:

  • Plan wat selfcare-momentjes in
  • Rust voldoende
  • Probeer rustig te sporten

Fase 2: Folliculaire fase (3-7 dagen)

De eerste helft van je menstruatiecyclus is de folliculaire fase. Deze duurt langer dan je menstruatie en eindigt wanneer je je eisprong hebt. 

Het hormoon oestrogeen stijgt. Hierdoor rijpt een eicel in je eierstokken. Ongeveer op dag 14 heb je je eisprong en eindigt de folliculaire fase.

Folliculaire fase aangeduid op grafiek met hormoonschommelingen doorheen de menstruatiecyclus

Hoe kan je je voelen?

Je voelt je goed in je vel, kan beter om met stress, hebt meer energie en bent socialer. 

Tips:

  • Geniet van al je energie
  • Ga uit met vrienden
  • Sport intensief

Fase 3: Eisprong (2-3 dagen)

Wat is dat precies, je eisprong? Wel, wanneer de eicel zich losmaakt van je eierstokken, 'springt' die als het ware. Vandaar 'eisprong'. Je oestrogeen bereikt een piek en zal daarna heel snel dalen. 

Ovulatiefase aangeduid op grafiek met hormoonschommelingen doorheen de menstruatiecyclus

Hoe kan je je voelen?

Je hebt het meeste energie in heel je cyclus, je bent vrolijk en je straalt. Je zal rond deze periode merken dat je misschien meer zin krijgt in seks. Dit komt omdat je ook wat testosteron aanmaakt. Je lichaam wilt natuurlijk graag dat dat eitje bevrucht geraakt.

Opgelet! Sommige vrouwen voelen zich rond hun eisprong helemaal niet goed in hun vel, maar ervaren net depressieve gevoelens.

Tips:

  • Toppunt van energie
  • Geniet van je verhoogd libido

Fase 4: Luteale fase (10-14 dagen)

Na je eisprong begint de luteale fase. 

Je oestrogeengehalte neemt een duik en het hormoon progesteron begint aan een opmars. Wanneer je lichaam merkt dat het eitje niet bevrucht wordt, zullen zowel je oestrogeen als progesteron dalen.

Luteale fase aangeduid op grafiek met hormoonschommelingen doorheen de menstruatiecyclus

Hoe kan je je voelen?

Dit is de periode waarin PMS- of PMDD-symptomen kunnen optreden: mood swings, vermoeidheid, prikkelbaar zijn, depressieve gevoelens, ...

Tips:

  • Focus op selfcare
  • Maak je agenda leeg
  • Rust voldoende

Conclusie

Een natuurlijke menstruatiecyclus duurt 28 dagen en bestaat uit 4 fasen: menstruatie, folliculaire fase, eisprong en luteale fase. 

Bij elke fase verandert je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je energieniveau doorheen je cyclus verandert. Als je je cyclus goed bijhoudt, kan je je agenda hierop afstemmen.

Op zoek naar meer diepgaande informatie? Leer meer via Webinars.

Lees ook